Pages

17 October 2016

CARA-CARA MENGATASI MASALAH-MASALAH YANG DIHADAPI OLEH IBU HAMIL

                                                 Assalamualaikum :)


Ibu mengandung di luar sana mesti menghadapi masalah yang sama, -  “TIDUR TERGANGGU KETIKA HAMIL”

Gambar hanya hiasan :D

Apa sebab-sebabnya tidur terganggu?

   1.  Kerap buang air kecil
   - Kerap terbangun daru tidur sebanyak 3, 4 kali semata-mata nak buang air kecil, ia tambah aktif bila kadungan sudah masuk ke trimester 3.


   2.  Lapar disebabkan kurang selera makan
   - Alahan muntah pada awal kadungan memang biasa, tapi ada juga orang menghadapi masalah alahan ini sampai lah ke masa bersalin.


   3. Sukar menafas
   - Saiz Rahim yang semakin membesar akan mengambil lebih banyak ruang dalam abdomen kita sehingga menyebabkan diaphragm susah untuk berfungsi baik.


   4. Denyutan jantung lebih laju 
   - Biasa denyutan jantung di antara 70-80/minit, namun ketika mengandung deyutan jantung melebihi 90 denyutan/minit. Kadang-kala boleh mencecah lebih 100/minit.


   5. Kaki kejang dan sakit belakang
   - Berat badan si ibu menyebabkan otot kita bekerja keras untuk menampung beban yang meningkat. Kadang-kala ibu hamil terbangun malam sebab kaki kejang, kebas dan sakit belakang,sakit itu hanya tuhan jer yang tau, antara satu sebab adalah kurang kalsium.


   6. Pedih ulu hati dan sembelit
   - Pedih ulu hati berlaku apabila kandungan isi dalam perut refluks ataupun patah balik ke esophagus. Sistem pencernaan dalam badan akan menjadi lemah dan makanan akan tinggal lebih lama dalam perut dan usus akan menyebabkan pedih ulu hati dan sembelit.  
     Keadaan akan menjadi lebih teruk apabila Rahim membesar dan menekan perut dan usus besar.


   7. Risau dan kerap bermimpi
   - Kita akan fikir bukan-bukan sampai susah tidur semasa dekat dengan due date. Apa yang boleh kita buat kurang fikir benda-benda negative, membuat sesuatu yang boleh tenangkan jiwa kita seperti mendengar muzik relaxing dan etc.

    
    Cara-cara mengatasi kegangguan di atas :-

  1)   KURANG SELERA MAKAN.
   -   Pada masa ini kita takde selera makan, of course tak cukup khasiat nak supply dekat baby kita. So kita perlu ambil vitamin yang cukup untuk diri sendiri & untuk bayi dalam kandungan supaya baby cukup sihat dan dapat vitamin-vitamin yang diperlukan oleh badan kita dan bayi kita. Awal-awal mengandung ni masa yang paling penting untuk kita cukup rehat, consume vitamin & makanan yang cukup nutrisi untuk pembentukan baby yang sihat.
   -   Aina cadangkan makan VITA-LEA. VITA-LEA salah satu suplemen paling seimbang dengan khasiat yang lengkap, dirumus khas untuk membekalkan 28 vitamin dan mineral penting. 


  2) SEMBELIT / KAKI KEJANG & KEBAS / SAKIT PINGGANG & BADAN
   -   Aina highly cadang cuba OSTEMATRIX. Ia boleh melindungi tulang anda, padat dengan nutrient termasuk kalsium, vitamin D, magnesium dan pelbagai khasiat lain untuk membina & mengekalkan tulang yang kuat. Antara satu sebab kita sakit gigi disebabkan kurang kalsium, so OSTEMATRIX boleh membentuk tulang dan gigi yang kuat.



  3) ALAHAN / KURANG TENAGA
   -  Masa ALAHAN kita mesti takde selera nak makan, automatic badan kita akan kurang nutrisi & protein. Manakala untuk cukup protein dalam badan kita, boleh ambil ESP, inshaAllah bayi dalam perut dapat juga protein seperti kita dapat.
   -  ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam. Kandungan 14gram protein soya dan 500mg kalsium bagi setiap hidangan.                                                                                 

    
   4) STRESS
   -  Jika anda stress sangat atau terlalu risau pasal bayi dan proses kelahiran, boleh cuba consume B-COMPLEX, ia berfungsi mengurangkan stress & membekalkan spectrum Vitamin B yang lengkap dalam kuantiti yang seimbang.




  5) MASALAH BERAT BADAN & PERKEMBANGAN MINDA BAYI
   -  Biasa mengandung ibu hamil mesti menghadapi satu masalah yang kita susah nak kawal, iaitu berat badan. Tak tahan doctor & nurse membebel? Cuba consume OMEGA GUARD masa kadungan sudah masuk ke trimester 2, InshaAllah berat badan kita cantik jer  :)
   - Omega Guard Shaklee adalah minyak ikan tulen berkepekatan tinggi, ia membekalkan spectrum luas asid lemak Omega-3 gred farmaseutikal yang asli dan tulen. Termasuk EPA untuk kesihatan & DHA untuk fungsi dan perkembangan minda yang normal.

sebab-sebab Aina pilih Omega Guard Shaklee :)



      TIP-TIP KECIL:
     * Letak satu bantal di bawah tapak kaki supaya aliran darah dengan baik, boleh mengurangkan kaki kejang dan tido lena.
     * Pakai stoking semasa tidur, boleh kurangkan bangun waktu malam.
   
* Sebelum tidur minum secawan air suam lepas makan ostematrix (mengelakkan sakit badan, tambah calsium & supaya esok pagi boleh pergi tandas dan membuang dengan "lancar" )
   
* Bangun pagi minum secawan air suam juga, cuci usus kita yang dah rehat satu malam dan air suam juga boleh membantu kita membuang lancar :P
   
* Mengelakkan makan sebelum tidur supaya tak pedih ulu hati, jika lapar sangat, makan makanan yang rendah kalori, contoh : Salad, Buah-buahan & Susu.
     

      InshaAllah cara-cara & suplemen di atas dapat membantu you all :)
Aina sendiri consume Shaklee sejak tahun 2013, walaupun set pantang aina pilih Shaklee. Kesannya memang terbaik, tak tipu :)


Untuk order atau informasi lanjutan boleh menerusi whatsapp / SMS ya, Aina sedia consult you all cara-cara ambil suppliment yang betul <3


Aina Audrey Gan,
     019-311 2725
     Pengedar Shaklee Sah 

No comments:

Post a Comment

AINA AUDREY GAN © . Designed by MaiGraphicDesign